Trust me, i'm an engineer !

DEDICATED TO THE WORLD ENGINEER..






Trust me, im an vagineer with epic skills and epic gear. Trust me im an vagineer i think we should put that thing into here. Trust im an vagineer. O shit! i think im outta here! ..shit.....ooo shit iam here...........

Engine Knocking

salam satu malaysia hari ni aku nak sembang tentang engine knocking kepada peminat tegar modified kereta atau dragster2 mesti pernah mengalami kejadian engine knocking ni.

untuk nubis kat luar sana knocking ni maksud dia percikan@penyalaan enjin pembakaran dalaman berlaku apabila pembakaran campuran udara / bahan api dalam silinder bermula dengan betul dalam tindak balas kepada pencucuhan oleh palam pencucuh, tetapi satu atau lebih valve@injap campuran udara / bahan api meletup di luar timing pembakaran biasa.Caj bahan api-udara bertujuan untuk dinyalakan oleh palam pencucuh saja, Knocking berlaku apabila kemuncak proses pembakaran tidak lagi berlaku pada masa yang optimum untuk kitaran empat lejang. Gelombang kejutan mewujudkan bunyi "ping", dan tekanan silinder meningkat secara mendadak. Kesan enjin knocking pelbagai dari x dak pa sampai jahanam kereta anda.

selain tu ada beberapa sebab lagi knocking ni berlaku antarnya setting x cun (distributor /highcam). afr(air fuel ratio) tinggi lebih dari spec compression ratio tinggi. semua masaalah ni boleh diselesai kan dengan setting semula dan dyno balik engine..kecuali compression ratio tinggi sangat ni xboleh buat apa kena tambah bajet jawab dia.

untuk yang x berapa biasa untuk menghilangkan knocking engine yg disebabkan compression ratio tinggi ni ada beberapa cara tapi semua makan modai..yang pertama masuk engine management sebolehnya yang standalone sebab banyak menda boleh setting kat situ satu lagi sebab dia boleh tambah lebih kurang 30% power engine. kalau jenis piggyback macam emanage problem x boleh selesai 100% kena tambah beberapa barang lagi mcm ignition harness dsb..satu lagi jalan penyelesaian dia tukar minyak petrol.minyak petrol????..maksud aku RON petrol ..

sini ada sikit maklumat tentang ron dan compression ratio

untuk engine yang mempunyai compression ratio(CRs) lebih kurang 16:1 300hp ron yang aku syorkan 114 octane rating @ron118
untuk engine yg CRs dalam linkungan 12:1-13:1 hp lebih kurang dari 200hp ron yg disyorkan 107 octane rating @ron107
untuk engine yg CRs bawah 15:1 motor octane 108 @ron104
last sakali yg CRs lebih kurang 14:1 motor octane 114 @ron110
semua ni untuk engine yg beroperasi dalam range 8000rpm kalau engine bawah 8000rpm x perlu la membazir untuk minyak petrol ni ada beberapa jenama yang boleh didapati dimalaysia contoh avgas ron104,torco ron118,qfuel,vpracing fuel.. sekian......................................tu ja untuk hari ni penat da taip